tisdag 26 juni 2018

Norra Sverige i Volvo s70 -00:a

ja i söndags kom vi hem bilade hela vägen ner från Östersund. många mil och timmar i bilen.

men så här såg planen ut

sundsvall (lördag-söndag)- vi gjorde det vi kom upp till sundsvall runt 7. vi gick och tog en drink vid älven och såg GA kyrkan från platsen så underbart. vi bodde på Sundsvalll city hostel och vandrahem.

drakar stod lite var som helst och alla var olika.

Skellefteå (Söndag-måndag): höga kusten bron avverkades, skuleberget och höga kustens naturväg. otroligt vackert. vi kom fram till Skellefteå precis när fotbollen började. efterår runt 22 ille vi gå ut och ta en drick men det gick inte för alla barer var stängda efter 22. vi gick slopet tillbaka

Utsikt från skuleberget

Höga kusten bron

så här långt upp var vi skellefteå

Haparanda (måndag - tisdag) vi åkte till sveriges östligaste tätkommun Haparanda. En stad med 3 rondeller, 2 rödljus och ett ikea. vi åkte över till På Gränsen och kom över till Finland. Allt var stängt. 3 restauranger som inte visade fotboll.

Haparanda

Haparandas Vattentorn

På gränsen, gränsen mellan Finland och Sverige

Midnattsol i Haparana, klockan är ca 00:31

Kiruna (tisdag -onsdag). Kiruna bjöd på regn. från start till slut. hällregn. vi såg Kirunas kyrka. annars så regnade det hela tiden.

Kirunas kyrka, väldigt vacker

Kiruna på kartan

Treriksröset och Jukkasjärvi Ice hotel (Onsdag-torsdag).  vi åkte upp till treriksröset. vi kom inte förberedda, hällregn här med, inga gummistövlar eller regnjacka gick vi 3 km för en sten i vatten och 3 km tillbaka till båten. men coolt var det. önskade bara att det var lite upphåll.

treriksröset.

Treriksröset

drink i ice hotellets icebar

Jokkmokk (torsdag- lördag). vi firande midsommar i Jokkmokk. bodde på Vandrahemmet Åsgård. mysigt. körde tipspromenad och stockrace i fjällträdgården som Michael kom 2:a i. regn blandat med sol.

Michaels stock nr 27 kom 2:a plats

Östersund (lördag-söndag) vi körde ner till östersund där vi sov på hotell zäta. såg fotbollen på Allstar. trevlig ställe. vi kom ner ung 19 så bara ut och käka direkt. såg inte staden så grundligt.

Östersund på kartan

Göteborg (söndag). vi åkte till hundfjället och såg hur det såg ut på sommaren, Michael hade bara varit där när det var snö och åkt skidor. vi bestämde oss att okej det är 6h till göteborg. vi drar hem. vi sover inte någonstans. var skönt att åka hem.

Rastpaus och middag någon mil från Sälen.

Summering av resan 7/10 kunde varit bättre väder,  kändes inte som man lärde känna staden man var i förutom, Sundsvall, Haparanda, Jukkasjärvi och Jokkmokk. Därav betyget. men en otrolig resa och hur långt upp vi har varit i Sverige är häpnadsväckande.