onsdag 21 april 2010

"Nymphaea alba "

Nymphaea alba står det nu där uppe på bloggbeskrivning, vilket betyder Vit näckros på Latin. Vilket jag gillar, alla blommor har namn på latin, vilket jag gillar, visste ni t.ex att latin kan man prata överallt? t.ex du kommer till USA och går in i en blomsteraffär och säger en blomma på latin fattar alla vad du pratar om...Nja där kanske jag överdrev lite men. Latin skulle jag vilja lära mig, lite annorlunda språk sådär, fick inspiration av mammas arbetskamrat för ungefär ett år sen, hon kan latin. Trodde det var väldigt konstigt, varför lär man sig det, men sen insåg jag att det  var coolt och funderar på att gå på latinkurs om man skall gå på komvux för nu börjar jag undra om jag skall gå lärarprogrammet. Vill gå marinbiologprogrammet, och då kan det vara bra att läsa latin också, men jag vill lära ut svenska...

Så min plan är om jag inte kommer in på lärarprogrammet på Göteborgs universitet så skall jag läsa på komvux, Naturkunskap B, Svenska C och Latin och sen söka till marinbiolog och lärare. Varför skall det vara så svårt att välja sin väg?

Men ett mål jag har satt upp i mitt liv är vara lycklig, men då är frågan vad är lycklig och hur blir man lycklig.
Sökte på google, vilket är min favorit sida förutom alla de andra sidorna jag älskar.

Här är då svaret för lycklig. Lycka är en känsla av varaktigt välbehag.

Hur kan jag då bli mera lycklig, än vad jag redan är. För jag känner mig lycklig , men lycklig kan ju gå upp och ner i mitt liv, hur kan jag få den av varaktigt välbehag?

Jag har ingen aning på den frågan så vi får väl se vad jag säger om 10 år eller något.


"Men strunt är strunt och snus är snus, om och i gyllne dosor,
och rosor i ett sprucket krus är ändå alltid rosor."
(Gustaf Fröding: Idealism och realism, 1894)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar